Τρίτη 14 Απριλίου 2015

ΚΑΙ ΔΕΝ ΘΟΡΥΒΕΙ!..μα δεν είναι ...φούσκας!

Π. Εμφιετζόγλου: Κρατάει όρθιο τον όμιλό του στην κρίση-ΕΝΑΣ ΜΕΓΑΛΟΣ ΕΛΛΗΝ ΕΥΠΑΤΡΙΔΗΣ..που σημερα είναι κι αυτός χυπημένος από την κρίση!


«Ενφιετζή» στην τουρκική γλώσσα σημαίνει παρασκευαστής και πωλητής ταμπάκου. Ο Πρόδρομος Εμφιετζόγλου όμως ακολούθησε άλλον δρόμο, με λαμπρή διαδρομή. Σήμερα οι συγκυρίες μπορεί να μην είναι πια ευνοϊκές, αλλά ο επιχειρηματίας δεν χάνει το κουράγιο του και πιστεύει ότι ο δρόμος δεν θα είναι τελικά αδιέξοδος.

Οι φίλοι του λένε ότι δύσκολα κάνει πίσω όταν έχει πάρει μία απόφαση, και ο Πρόδρομος Εμφιετζόγλου έχει αποφασίσει να παλέψει για την εταιρία του, ώστε να τα καταφέρει πάλι. Εκ του αποτελέσματος, δείχνει να το επιτυγχάνει. Οπως αναφέρει η διοίκηση της εταιρίας του Μηχανική Α.Ε., συζητάει με τις τράπεζες για την αναδιάρθρωση των υποχρεώσεών της με μείωση των επιτοκίων, διαγραφή μέχρι και 40% των δανείων και λήψη εγγυητικών επιστολών για ποσό έως 10.000.000 ευρώ. Μια συμφωνία που, εφόσον ευοδωθεί, θα επιτρέψει στη Μηχανική να ξεπεράσει την κακή συγκυρία και να συνεχίσει δυναμικά στο παιχνίδι διεκδίκησης μεγάλων έργων.
Ομως πώς φτάσαμε εδώ; Ο Πρόδρομος Εμφιετζόγλου, με καταγωγή από την Καππαδοκία, γεννήθηκε στο Νέο Φάληρο το 1937. Σπούδασε στη Θεσσαλονίκη πολιτικός μηχανικός και αποφοίτησε από το πανεπιστήμιο το 1962. Ξεκίνησε την επαγγελματική του ζωή ως βοηθός και επιμελητής στις έδρες Σιδηρών Κατασκευών και Στατικής του πανεπιστημίου ως το 1967. Στη συνέχεια ασχολήθηκε με μελέτες και κατασκευές σκυροδέματος και με τα δημόσια έργα. Το 1974 ίδρυσε τη Μηχανική Α.Ε., με μετοχικό κεφάλαιο 20.000.000 δραχμών.
Η τεχνική κατασκευαστική εταιρία πολύ γρήγορα έμελλε να γίνει από τις μεγαλύτερες στη χώρα, από τις πρώτες που εισήχθησαν στο Χρηματιστήριο (το 1999 έφθασε να έχει χρηματιστηριακή αξία 200 δισ. δραχμές), ο δε κύκλος εργασιών της ξεκίνησε με μικρά έργα στη Θεσσαλονίκη. Πολύ σύντομα απλώθηκε ανά την Ελλάδα, έχοντας στο ενεργητικό της την ανάληψη μερικών από τα πλέον σημαντικά έργα υποδομής (υδροηλεκτρικά, οικοδομικά, έργα οδοποιίας).
Η εταιρία επεκτάθηκε σταδιακά στο εξωτερικό, σε γειτονικά κράτη αλλά και σε Ρωσία, Ουκρανία, Αίγυπτο και με διάφορες θυγατρικές επεκτάθηκε -πέραν του κατασκευαστικού- και στους κλάδους των ακινήτων, της ενέργειας, της μεταλλουργίας, της σωληνουργίας, της ξυλείας και του μαρμάρου (Βαλκάν Εξπορτ/Βαλκάν Ακίνητα, Ελληνικά Σωληνουργεία Α.Ε., Ελληνική Βιομηχανία Ξύλου Α.Ε., ΒΙΕΧ, Μάρμαρα Καβάλας Α.Ε., κ.ά.). Επί 30 χρόνια ο Πρόδρομος Εμφιετζόγλου κράτησε γερά το τιμόνι του ομίλου και διεκδίκησε έργα, μη διστάζοντας να έλθει σε σύγκρουση, όταν έκρινε ότι έπρεπε, με παντοδύναμους και μη υπουργούς κάθε πολιτικής παράταξης.
Σήμερα η εταιρία, όπως και όλες του κλάδου, στέκει όρθια αλλά χτυπημένη από την κρίση. Από τη μια η de facto χρεοκοπία του Δημοσίου, με επακόλουθο την καθυστέρηση καταβολής 250.000.000 ευρώ περίπου και, από την άλλη, η κατακόρυφη πτώση υλοποίησης δημόσιων έργων, σε συνδυασμό με το ντόμινο των επιπτώσεων στις ελληνικές τράπεζες, συγκροτούν ένα περιβάλλον οικονομικής ασφυξίας που δεν αφήνει ανεπηρέαστο τον όμιλό του. Εξάλλου, η διεθνής συγκυρία ήρθε να συμπληρώσει το παζλ της κακοδαιμονίας με επίσης οδυνηρές συνέπειες και με αποκορύφωμα τις ταραχές στην Αίγυπτο και την ουκρανική κρίση, αγορές που απασχολούν αμφότερες τον επιχειρηματία.
Πριν από έναν χρόνο περίπου, όταν η διοίκηση του ομίλου μετακόμισε σε άλλα, ιδιόκτητα γραφεία στο Μαρούσι, πολλοί έσπευσαν να προαναγγείλουν δυσάρεστες εξελίξεις. Ομως, όπως ανακοίνωσε τότε η Μηχανική, ότι «η εταιρία θα συνεχίσει απρόσκοπτα τις εργασίες της και θα ανταποκριθεί στο ακέραιο σε όλες τις υποχρεώσεις της έναντι πάντων», έτσι και έγινε.
Το στήριγμά του

Ο Πρόδρομος Εμφιετζόγλου έχει διαθέσει δεκάδες εκατομμύρια ευρώ για να στηρίξει την εταιρία του. Ομως δεν είναι μόνος σε αυτόν τον αγώνα. Η γυναίκα του Λένα μένει πάντα στο πλευρό του και η μοναχοκόρη τους Μελίνα, έπειτα από σπουδές Διοίκησης Επιχειρήσεων στη Λοζάνη, εντάχθηκε στη Μηχανική από το 1985 και το 1996 ανέλαβε τα ηνία στο πλευρό του πατέρα της, συμβάλλοντας αποφασιστικά στον στρατηγικό σχεδιασμό της εταιρίας. Για την επιχειρηματική της δράση, άλλωστε, ανακηρύχθηκε από νωρίς «Businesswoman of the year».
Ο ιδρυτής της Μηχανικής όμως δεν έτυχε χαριστικών ρυθμίσεων, όπως άλλοι ανταγωνιστές τους. Η χρηματοδοτική πίεση αποδίδεται από όσους γνωρίζουν καλύτερα στο ότι το κράτος υπήρξε πολύ «αυστηρότερο» απέναντι στη δική του εταιρία, αποτέλεσμα μεταξύ άλλου και του πολέμου που δέχτηκε από τη διαπλοκή μεταξύ της Πολιτείας και άλλων κατασκευαστικών. Οπως υποστηρίζει ο ίδιος, εργολαβίες ανατέθηκαν σε ανταγωνιστές του με ακριβότερο τίμημα. Είναι επίσης γεγονός ότι η Μηχανική δεν ανέλαβε ποτέ κάποιο έργο του μετρό, το οποίο θεωρείται ιδιαίτερα επικερδές. Οπως είπε ο ίδιος μετά την απόρριψη της προσφοράς του στο Μετρό Θεσσαλονίκης (η οποία, όπως λέγεται, ήταν πιο συμφέρουσα από αυτή των Γάλλων), αν το έργο είχε διατεθεί στη Μηχανική το 1994, τώρα το μετρό θα λειτουργούσε. Δεν είχε τους «σωστούς» συμμάχους, λένε οι αντίπαλοί του.
Εντυπωσιακή συλλογή με 500 πίνακες
Ο Πρόδρομος Εμφιετζόγλου είναι άνθρωπος με μεγάλη καλλιέργεια και πολλά ενδιαφέροντα. Συνδυάζει την επιχειρηματική λογική και δράση με την αγάπη του για την Ελλάδα και τον ελληνισμό, για τα κοινά και την τέχνη. Στο σπίτι του είχε περισσότερους από 500 πίνακες Ελλήνων ζωγράφων (συλλογή από τις γνωστότερες και πιο αντιπροσωπευτικές της νεοελληνικής τέχνης από τα μέσα του 19ου αιώνα μέχρι σήμερα, η οποία στεγάζεται στα Ανάβρυτα, στην περίφημη Βίλα με τα Νούφαρα). Η αγάπη του Πρόδρομου Εμφιετζόγλου για την τέχνη έγινε γνωστή ευρύτερα όταν το 1993, σε δημοπρασία του οίκου Christie's, αγόρασε έργο του Νικόλαου Γύζη στην τιμή των 170.000.000 δραχμών. «Το "Κρυφό Σχολειό" θα το έπαιρνα ακόμα και αν έπρεπε να ξεπουλήσω ό,τι είχα και δεν είχα» είχε πει τότε.
Ενεργός πολίτης με βραβεία και μετάλλια!
Ο Πρόδρομος Εμφιετζόγλου ήταν πάντα, επίσης, ενεργός πολίτης. Εχει χρηματοδοτήσει τις προσπάθειες των Πομάκων στη Θράκη να διαφυλάξουν τη γλώσσα, τα ήθη και τα έθιμά τους, πρότεινε δε στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο την ίδρυση σχετικής έδρας, δηλώνοντας ότι αναλαμβάνει τις λειτουργικές δαπάνες της για δέκα χρόνια. Εχει συμβάλει στην απογκετοποίηση των Τσιγγάνων της περιοχής, έχει σταθεί αρωγός στη φροντίδα διάφορων μικρών και παραμελημένων κοινοτήτων σε ακριτικές περιοχές της Μακεδονίας, της Ηπείρου και της Θράκης - περιοχές παραμελημένες από την Πολιτεία, αν και με πολλά σοβαρά προβλήματα.
«Να ασχοληθεί σοβαρά με τη Θράκη» ήταν η προτροπή του προς την τότε νέα κυβέρνηση το βράδυ των εκλογών του 2012. Το 1994 τιμήθηκε από τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο για την πολλαπλή κοινωφελή δράση και την πολιτιστική του προσφορά, η οποία έχει αναγνωριστεί και βραβευτεί από πολλούς οργανισμούς και συλλόγους. Εχει ανακηρυχτεί επίτιμος δημότης πολλών ελληνικών πόλεων και το 1997 η Ακαδημία Αθηνών τού απένειμε το Χρυσό Μετάλλιο. Η υστεροφημία του είναι προφανώς διασφαλισμένη. Πολύ πιθανόν, δε, και η βιωσιμότητα της κατασκευαστικής του -http://www.espressonews.gr/-

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου